jak schudnąć do wakacji

Jak schudnąć do wakacji? 7 praktycznych porad

Lato, a zwłaszcza wakacje, to czas odpoczynku i wyjazdów. Każda z nas marzy o idealnej sylwetce, by pokazać się na plaży w bikini. Zazwyczaj po zimie mamy tzw. oponki, dlatego też szukamy sposobu na pozbycie się zbędnych kilogramów. Warto więc mieć już swój plan odchudzania, by do wakacji zdążyć go zrealizować. Na dodatek wiosna to idealny moment na odchudzanie i oczyszczanie organizmu. Co zrobić, żeby schudnąć?

1. Jedz pełnowartościowe śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dodaje energii na dłuższy czas i zapobiega napadom "wilczego głodu". Dlatego też, zanim wyjdziesz z domu, zjedz np. jajecznicę z warzywami i kromką razowego pieczywa czy też jajko na miękko z pomidorem i pieczywem. Dobrym pomysłem są też pasty np. warzywne czy twarogowe z chlebem razowym. Śniadania białkowo-tłuszczowe dodadzą energii i nie będziemy wtedy sięgać np. po drożdżówki czy inne przekąski.

2. Postaw na warzywa i owoce

Warzywa i owoce powinny znajdować się w codziennym menu każdego człowieka. Są one źródłem witamin, minerałów, błonnika i innych substancji cennych dla naszego organizmu. Badania naukowe potwierdzają, iż składniki obecne w warzywach i owocach mogą zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, m.in. cukrzycy, miażdżycy czy otyłości. Warto więc sięgać po nie każdego dnia. Zaleca się spożywanie ich w proporcji: ¾ warzywa, ¼ owoce. Koktajl z dodatkiem warzyw zielonych (szpinak, seler naciowy, jarmuż) to doskonały pomysł na drugie śniadanie. Do obiadu zawsze podawajmy surówkę, np. z rzepy czy innych ulubionych warzyw.

3. Spożywaj posiłki regularnie i bez pośpiechu

Właściwie zbilansowana dieta (nie może zabraknąć białek, węglowodanów, zdrowych tłuszczy) zakłada spożywanie 5 posiłków dziennie (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, lekki podwieczorek i kolacja) w odstępach 3-4 godz. Zapobiegnie to wahaniom poziomu glukozy we krwi, a co się z tym wiąże - atakom „wilczego głodu”. Jeśli będziemy najedzeni, nie będziemy sięgać po niezdrowe przekąski, np. batony czy czekolady.

Na obiad można zjeść zupę na wywarze warzywnym czy kaszę z duszonym chudym mięsem i warzywami. Lekkostrawną kolację powinno się zjadać najpóźniej 2-3 godziny przed snem. Posiłki spożywaj powoli, bez pośpiechu. Nie jedz przed telewizorem czy komputerem, gdyż wtedy na pewno zjesz więcej. Posiłki warto też wcześniej zaplanować.

4. Włącz do diety produkty przyspieszające przemianę materii

Odpowiednio pracujący układ pokarmowy to podstawa odchudzania. Produkty bogate w błonnik korzystnie wpłyną na perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Warto więc sięgać po kasze, pełnoziarniste makarony i pieczywo, warzywa i owoce. O odpowiednią florę bakteryjną jelit zadają fermentowane produkty mleczne, np. maślanka kefir czy zsiadłe mleko. Do koktajli czy potraw należy też dodawać przyprawy rozgrzewające, np. imbir czy papryczkę chili. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule Produkty przyspieszające metabolizm: TOP 10 Nutridiety.

5. Pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu

Podczas odchudzania należy pić minimum 2 l wody niegazowanej. Można także pić herbatkę (zieloną, czerwoną, białą), ale też zioła, np. pokrzywę, mniszek lekarski. Jeśli pijesz kawę, unikaj zbędnych dodatków, czyli cukru, śmietanek itp. Należy pamiętać, iż wody smakowe zawierają zazwyczaj dużo cukru, nie są więc zalecane do picia, zwłaszcza podczas odchudzania.

6. Ruszaj się każdego dnia

Dobrze zbilansowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów. Należy ruszać się codziennie. Jeśli nie mamy czasu na ćwiczenia np. na siłowni czy w klubie fitness, wybierzmy się na przejażdżkę rowerową lub dłuższy spacer. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu poprawi nastrój i ułatwi zasypianie, a sen jak wiadomo jest również ważnym elementem zdrowego stylu życia.

7. Nie rezygnuj!

Odchudzanie to proces długotrwały, wymagający wyrzeczeń. Bardzo ważna jest też wytrwałość i motywacja. Niezależnie od tego, czy udało Ci się schudnąć w wyznaczonym czasie odpowiednią ilość kilogramów, nie rezygnuj z diety. Obniżenie masy ciała korzystnie wpłynie na zdrowie i samopoczucie. Pamiętaj o tym!

Co wyeliminować z diety, żeby schudnąć?

Jeśli chcesz schudnąć do wakacji, musisz ograniczyć lub całkowicie wyłączyć z diety pewne produkty. Na pewno nie pomoże w walce o smukłą sylwetkę spożywanie jedzenia typu fast-food, tłustych mięs, słodyczy, ciast oraz picie napojów typu cola czy wody smakowe. Należy także ograniczyć spożywanie alkoholu, zwłaszcza wysokokalorycznych drinków.

Jak szybko schudnąć przed wakacjami i uniknąć efektu jo-jo? Na pewno zapomnij o głodówkach i „dietach cud”. Długotrwałe efekty przyniesie tylko zmiana nawyków żywieniowych. Zdrowe odżywianie i aktywność fizyczna korzystnie wpłyną na zdrowie i zadbają o smukłą sylwetkę.

Wiesz już co robić, żeby schudnąć? To do dzieła!